Gezocht: etalage voor Belgische pop

Posted on : 02-11-2005 | By : marc | In : Algemeen

0

Een artikel uit De Morgen van zaterdag 29 oktober willen we je niet onthouden. Dirk Steenhaut doet enkele interessante vaststellingen en suggesties. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Gezocht: etalage voor Belgische pop

Dirk Steenhaut 29-10-2005 Pag. 4

“Gebeurt er in België op muzikaal vlak nog wat anders dan dEUS?” Die vraag wordt mij in het buitenland regelmatig gesteld en ze is symptomatisch voor de moeilijkheden die platenlabels ondervinden om onze muziek buiten de landsgrenzen aan de man te brengen. Vreemd, want de Belgische muziekscene is gezond en wel en heeft de jongste jaren veel bands van hoog niveau voortgebracht. Hun optredens op grote festivals bewijzen dat ze door het publiek op handen worden gedragen en zowel in de Ultratop als in De afrekening van Studio Brussel zijn de eigen producties goed vertegenwoordigd. Maar hoe goed Novastar, Ozark Henry, Zornik of Admiral Freebee bij ons ook verkopen, buiten de Benelux betekenen ze zo goed als niets.

Zeker, er zijn uitzonderingen: Vive la Fête kent men van Brazilië tot Scandinavië, An Pierlé doet het prima in Frankrijk en de broers Dewaele zijn, althans als dj’s, overal ter wereld graag geziene gasten. Maar dan houdt het op. Uiteraard kun je opmerken dat België slechts een kleine markt heeft en dat onze muziekindustrie over de macht noch de middelen beschikt om zich met machtige buren als Frankrijk, Duitsland of Groot-Brittannië te kunnen meten. Maar dat geldt evenzeer voor landen als Denemarken, IJsland of Noorwegen, die de jongste jaren wél aan een ware opmars zijn begonnen.

Hoe komt het dat de muziek die daar wordt gemaakt internationaal luider klinkt dan de onze? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Wel valt het op dat in die landen jaarlijks showcasefestivals plaatsvinden, die een staalkaart bieden van de plaatselijke scene in al haar variëteiten en op een groeiende aandacht van de internationale media kunnen rekenen. Op het Noorse By:larm, het Deense Spot of het Iceland Airwaves-festival in Reykjavik krioelt het van de buitenlandse journalisten die nieuwsgierig genoeg zijn om te onderzoeken wat de lokale scenes zoal te bieden hebben. Op termijn leidt dat voor een aantal groepen tot internationale tournees en cd-releases. Niet onbelangrijk, want iedereen weet dat artiesten uit een klein land slechts kunnen overleven als ze hun kunst geëxporteerd krijgen.

Het Vlaams Muziekcentrum, enkele jaren geleden bij decreet opgericht om onze artiesten in het buitenland te promoten, heeft al veel inspanningen gedaan om de ‘visibiliteit’ van onze groepen te vergroten. Met wisselend succes heeft het Belgian Nights georganiseerd in het zog van internationale beurzen als Midem, Popkomm, EuroSonic, Spot of zelfs CMW in Toronto. Alleen, zoiets kost handenvol geld en de internationale competitie is er bijzonder groot, zodat de aandacht vaak minimaal of verbrokkeld blijft.

Dan lijkt de formule van een By:larm, Spot of Iceland Airwaves, in al zijn eenvoud, een stuk effectiever: laat zoveel mogelijk bandjes gedurende enkele avonden hun kunnen bewijzen in clubs die op wandelafstand van elkaar liggen en nodig buitenlandse journalisten uit. Een minimum aan succes gegarandeerd.

Goed, wij Belgen hebben geen fjorden, geisers of kraters die zo’n uitstap voor uitheemse scribenten extra aantrekkelijk kunnen maken. Maar met historische kunststeden en relatief goedkope streekbieren kom je ook al een heel eind. Bovendien is zo’n viering van de eigen creativiteit ook voor het plaatselijke publiek aantrekkelijk, zet ze muzikanten ertoe aan een tandje bij te steken en is zo’n muzikale etalage sowieso bevorderlijk voor het vertrouwen in eigen kunnen.

Misschien moeten het Muziekcentrum, de managements, platenfirma’s en de overheid zich eens dringend bezinnen over de haalbaarheid van zo’n initiatief? En misschien dat de Vlaamse administratie, die reisvergoedingen uitbetaalt aan bands die aan het andere eind van de wereld gaan optreden voor vijftien of twintig toeschouwers, dat geld eindelijk eens zinniger en doordachter kan besteden? Want het is duidelijk: momenteel blijven er voor onze popsector nog heel wat kansen onbenut.

© 2005 Uitgeverij De Morgen NV

Write a comment